Bądź dla siebie dobry

Karty rozwojowe budujące poczucie własnej wartości “Bądź dla siebie dobry” autorstwa Joanny Steinke-Kalembki (edukowisko.pl). Jest to zestaw 30 bardzo inspirujących ćwiczeń opartych głównie na nurtach z trzeciej fali psychoterapii poznawczo-behawioralnej: terapii akceptacji i zaangażowania ACT, samowspółczucia, mindfulness (uważności) oraz elementach pracy z ciałem i technik wyobrażeniowych. Karty można wykorzystać we własnym procesie rozwojowym, lub terapeutycznie. Aktywności proponowane w kartach są na tyle krótkie i konkretne, że naprawdę każdy znajdzie na nie chwilę nawet na koniec dnia wypełnionego po brzegi rozmaitymi zajęciami. Oprócz bardzo dobrej treści karty są po prostu przepiękne, samo patrzenie na nie wywołuje miłe skojarzenia i może działać kojąco.

Tytuł kart nawiązuje do tego, o czym bardzo często wszyscy zapominamy, a mianowicie o byciu dobrym dla samych siebie. Dlaczego w ogóle tak się dzieje? Dlaczego często dbanie o samych siebie nie przychodzi nam równie łatwo, jak przykładowo dbanie o najbliższych? Przyczyn tego zjawiska jest bardzo wiele, a wśród nich wymienić można między innymi:

  • niekorzystne, niesprzyjające przekonania na temat samego siebie w rodzaju “muszę być doskonała/y”, “muszę dawać z siebie 100% każdego dnia” (a najlepiej 200 jak radzą często coache, czy tak zwani “mentorzy”)
  • wychowanie oraz przekaz międzypokoleniowy, że najpierw musimy zadbać o innych, a dopiero potem ewentualnie o siebie (jeśli w ogóle będzie taka możliwość). Prawda jest taka, że nie da się dać innym czegoś, czego sami nie posiadamy, nie da się “nalać z pustego”.
  • kultura Zachodnia silnie promująca osiąganie sukcesów, ciągłe wyznaczanie sobie celów jeden za drugim, bez chwili na życiowy oddech (bo to jest nazywane bezproduktywnością)
  • mit “Matki Polki”, czy “Super Taty” stale poświęcających się i niedbających o siebie, odsuwających własne potrzeby na boczny tor
  • perfekcjonizm, zbyt wysokie wymagania wobec samego siebie, wykonywanie wszystkiego w sposób niemal doskonały, bez przestrzeni na choćby drobne błędy (które są naturalnym elementem procesu uczenia się i rozwoju)
  • wszechogarniający, wręcz bombardujący z mediów przekaz o byciu “najlepszą wersją siebie“, w którym nie ma miejsca na samoakceptację, za to jest nieustanna pogoń za byciem ideałem (co naturalnie jest niemożliwe do spełnienia i na dłuższą metę może prowadzić do rozczarowania, samokrytyki, czy poczucia winy). Tworzenie fikcyjnego autowizerunku może mieć długofalowe konsekwencje w postaci rosnącej frustracji i obniżenia poczucia własnej wartości. Nie ma możliwości rozwoju bez akceptacji siebie tu i teraz wraz ze wszystkimi swoimi wadami i zaletami, bez zrozumienia, że już jest się wystarczająco dobrą wersją samego siebie.
  • brak wewnętrznego przyzwalania na odpoczynek, mylne przekonanie o tym, że na odpoczynek “należy sobie zasłużyć” ciężką pracą (faktycznie odpoczynek jest prawem każdego człowieka bez względu na to, czy dziś przerzucił tonę węgla, czy nie). Zawsze zasługujemy na możliwość regeneracji fizycznej i psychicznej, bez patrzenia naszą produktywność. Zasoby mentalne i fizyczne, poziom motywacji jest inny każdego dnia i bywają dni, gdy jest się wyczerpanym praktycznie nic nie robiąc (jeśli natomiast takie dni zdarzają się regularnie i często warto skonsultować się ze specjalistą).
  • brak umiejętności “odpuszczenia sobie”, które działa destrukcyjnie w oparciu o poczucie winy
  • słabo rozwinięta zdolność samowspółczucia (self compassion). Samowspółczucie nie jest użalaniem się nad sobą i staniem w miejscu, za to jest traktowaniem siebie z wyrozumiałością, łagodnością i troską.
  • niewielka przestrzeń na trudne emocje i doświadczenia, unikanie nieprzyjemnych uczuć. Złość, strach, lęk itd. nie są niczym złym, za to ich tłumienie z pewnością nie jest korzystne (może prowadzić np. do problemów psychosomatycznych)

Karty oczywiście nie rozwiążą wszystkich naszych problemów jak za dotknięciem magicznej różdżki, za to mogą być wspaniałym wspomagaczem na drodze samorozwoju, podnoszenia jakości życia i budowania poczucia własnej wartości. Mają także działanie relaksacyjne i redukujące poziom stresu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *